Ülkemizde
ve Orta Doğu coğrafyasında kurban bayramı nasıl kutlanacak?
Sağlıklı,
huzur dolu, kardeşlik ve barış içinde bir bayram dilemeyi ne kadar isterdim.
Oysa savaşın içinde insanların bayram yapacak halleri mi var?
Böyle
bir ortamda; kurbanlık seçimlerinin, kesimlerinin doğru şekilde yapılması, gıda
güvenliği, etlerin saklanması, hazırlanması ve pişirme yöntemlerinde bilinçli
davranmayı anlatmak ne kadar yavan kalıyor.
Bir diğer konu da bu hayvanları kurban etmek ne kadar doğru?
Ancak
halk sağlığı yönünden uyarmak istediğim bazı konular var.
Kurban
edeceğiniz canlının veteriner kontrolünden geçirilmiş olduğundan emin
olmalısınız. Hastalıklı hayvanların sizi ve çevrenizdeki kişileri de hasta
edeceğini unutmayınız.
"
Hayvanlardan insanlara hastalık yapıcı mikroorganizmaların bulaştığını
bilmenizi isterim."
"İkinci
önemli nokta kesim aşamasıdır. Uygun
olmayan yerlerde ve işin ehli olmayan kişilerin yapacağı kesimler insan
sağlığını bozar.
Her
yıl televizyonlarda kaçan hayvanlar, kovalayan ahali, kan ve pislik içindeki
kesim yerlerini görüyoruz. Bunun insan sağlığına olan etkilerini göz ardı
edemeyiz.
Gerekli
temizlik ve hijyen koşullarının olmayışı mikroorganizmalar için harika bir
yaşam ortamı oluşturur. Etler uygun koşullarda kesilmez, doğru pişirilmez,
uygun sıcaklıklarda bekletilmezse hayvanlardan insanlara geçen parazit ve
mikroplardan nasibimizi alırız. Tenya, şarbon, tüberküloz, salmonella gibi pek
çok hastalık etkeni ile karşılaşırız. Bayram da ishal, kusma, karın ağrısı
çekmek de hiç çekilmez.
"Kurbanı
hemen kesildikten sonra yemeyin"
Kurban
bayramında yapılan yanlış alışkanlıkların başında kurban etlerinin kesildikten
hemen sonra hatta sabah kahvaltısında tüketilmesi yapılır. Hayvan ilk
kesildiğinde ölüm sertliği olarak adlandırdığımız bir sertlikte olur. Rigor-mortis
denilen etin enzimatik değişikliği beklenmelidir. Soğuk ortamda birkaç gün bekletildikten
sonra tüketilmesi uygundur.
"Eti
doğru pişirerek vitamin ve minerallerini kaybetmeyin"
Ete
uygulanan pişirme yöntemleri, etin kalitesini doğrudan etkilemektedir. Etin
lezzeti, kıvamı, kokusu, vitamin – mineral içeriği ve tamamen pişirme yöntemiyle
ilgilidir.
Doğru
pişirme yöntemleri; ızgara, haşlama, fırında veya sebzelerle birlikte tencerede
pişirmedir. Etlerin çok uzun süre yüksek ısıyla temas etmesi; kızartma, kavurma
veya mangal-barbekü şeklinde pişirme
karsinojen öğelerin oluşumuna neden olmaktadır, ayrıca mangalda pişirme
sırasında etin dış kısmı hızlı şekilde pişmekte proteinler katılaşmakta ve etin
iç kısmı çiğ kalmaktadır. Etlerin az pişmiş veya çiğ tüketilmesi etin
kalitesini düşüreceği gibi, besin zehirlenmelerine de neden olabilir.
Et
ile yapılan yemeklere ise ayrıca yağ eklenmemelidir. Kırmızı et doymuş yağ
içeriği yüksek bir besin olması nedeniyle yemekler zaten lezzetli olacaktır,
ilave yağ eklenmesi vücudu ek yük getirecek diyetle alınan yağ miktarının
artmasına neden olacaktır. Özellikle kuyruk yağı iç yağı tereyağı gibi yağların
kullanımından kaçınılmalıdır.
Etler
ızgarada pişirilecekse vitamin kaybını önlemek ve karsinojen madde oluşumunu
engellemek için ateşten 15cm uzakta ızgaraya yerleştirilmeli ve kömürler kor
halini aldıktan sonra pişirilmelidir."
"Kronik
hastalığı olanlar bayramda eti fazla kaçırmamalı"
"Kurban
bayramında özellikle şişmanlık, kalp-damar hastalığı, diyabet ( şeker hastalığı
), hipertansiyon, mide-barsak rahatsızlığı olan bireyler ve yaşlılar
beslenmelerine dikkat etmek zorundadır.
Kırmızı
et doymuş yağ, kolesterol içeriği oldukça yüksek besindir. Mümkün olduğu kadar
etin görünür yağlarını temizleyin. Bilimsel araştırmalar, yağlı kırmızı et
tüketiminin kan yağları ve ürik asit düzeylerinde artışa neden olduğunu
göstermektedir. Ayrıca fazla tüketimin kolon, mide, prostat kanseri riskini arttırdığı
da bilinmektedir. Ancak kırmızı eti beslenme hayatımızdan tamamen çıkarmak da
yanlıştır. Türk halkında ve özellikle kadınlarda demir eksikliğine bağlı anemi
oldukça yaygındır. Bu nedenle haftada 1-2 kez doğru pişirme yöntemleri ile
hazırlanmış kırmızı et tüketimi sağlıklı birey olmada önemli bir seçimdir.
Kurban
eti nasıl saklanmalıdır?
Etleri
uzun süre saklamak istenildiğinizde parçalara ayrılarak buzdolabı poşeti veya yağlı
kağıda sararak, buzdolabının derin dondurucu kısmında bir kaç hafta saklayabilirsiniz.
Etler soğuk depolarda –32 derecede dondurularak, -18 derecede uzun süre
saklanabilir.
Etler,
-2 0C de birkaç hafta, -180C de ise daha uzun süre saklanabilir. Etlerin
tüketilecek kadarı buzdolabının orta raflarında çözdürülmeli, çözdürülen etler
tekrar dondurulmamalıdır.
Barış
ve sevgi içeren bir bayramınız olsun